MODERN APPROACHES TO PREVENT DISADAPTATION SYNDROME IN PRESCHOOL CHILDREN
https://doi.org/10.35266/2949-3447-2025-1-2
Abstract
Adaptation is a complex process of adjustment to a new environment outside home and away from parents. The article studies three main ways of disadaptation syndrome prevention in preschool children. These include measures to prepare for the admission of an early age child and prediction of adaptation difficulties, day schedule and rest regime organization, as well as health monitoring and correction of identified disorders. The form of a child’s adaptation depends on many factors, such as the residual-organic background, the child’s cognitive abilities, skills, psycho-emotional state, as well as on the behavior of parents, their active participation in the upbringing and preparation of the child for staying and learning among other children. In this regard, the joint role of medical workers and teachers in the timely detection of early childhood health disorders and their correction is important. The search for scientific literature and analysis of articles is carried out in Web of Science Core Collection, Scopus and RINC databases with a search depth of 5 years. The purpose of the literature review is to study the factors influencing the adaptation of young children in preschool educational institutions, as well as effective measures to prevent disadaptation syndrome.
About the Authors
I. V. AntonovaRussian Federation
Сandidate of Sciences (Medicine)
S. A. Kuzyurina
Russian Federation
Student
O. V. Antonov
Russian Federation
Doctor of Sciences (Medicine), Docent
E. V. Shcherba
Russian Federation
Сandidate of Sciences (Medicine), Docent
References
1. Бегенева Е. А., Макарова Л. Ю., Твердохлебова Е. В. Социально-нравственное воспитание детей дошкольного возраста и его методы // Инновационная наука. 2023. № 12-1. С. 151–153.
2. Миназова В. М, Саутиева Ф. Б., Магомедова З. З. Теоретические основы социально-эмоционального развития детей раннего возраста средствами народной педагогики // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 3. С. 233–235.
3. Батенова Ю. В., Филиппова О. Г., Сафонова А. К. Организация конструктивного эмоционального взаимодействия дошкольников в условиях цифровизации образования // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2024. № 2. С. 204–218.
4. Мустафаева З. С. Исследование взаимосвязи между языком и психологическим развитием детей дошкольного возраста // Экономика и социум. 2024. № 3-1. C. 739–741.
5. Мустафаева З. С. Роль речи в формировании психологических процессов у детей дошкольного возраста // Экономика и социум. 2024. № 3-1. С. 742–744.
6. Тавед И. А., Емельянова И. Е. Развитие социального интеллекта детей дошкольного возраста в ДОО // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2022. № 3. C. 223–228.
7. Шарипова О. П. Формирование основ эстетического воспитания // Endless light in science. 2023. № 2-2. C. 90–94.
8. Дремлюга С. В. Дистанционные формы работы с детьми и родителями в условиях сезонных эпидемий, болезней, индивидуальных ограничений // Вестник науки и образования. 2021. № 13-1. С. 80–84.
9. Самбикина О. С., Шабалина Е. И., Попова В. В. и др. Методы и технологии формирования семейных ценностей в контексте психолого-педагогического сопровождения современной семьи // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2023. № 16. C. 113–119.
10. Серебрякова Т. А., Дворянцева С. В. Роль семьи в развитии эмоционального интеллекта ребенка // Управление образованием: теория и практика. 2022. Т. 12, № 7. C. 154–163.
11. Кутовая Д. В. Психологические условия успешной адаптации ребенка к детскому саду // Символ науки. 2022. № 10–1. C. 46–47.
12. Johnson A. M., Hawes D. J., Eisenberg N. et al. Emotion socialization and child conduct problems: A comprehensive review and meta-analysis // Clinical Psychology Review. 2017. Vol. 54. P. 65–80. http://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.04.001.
13. Дремлюга С. В. Адаптация детей раннего возраста к условиям ДОУ // Вестник науки и образования. 2021. № 13-1. С. 84–87.
14. Зорина О. А. Адаптация ребенка к условиям детского сада // Теория и практика современной науки. 2022. № 12. С. 151–153.
15. Худоярова Г. Н., Муродуллаев Д., Бойкулов С. и др. Роль педиатров в формировании здорового образа жизни у детей // Наука и инновация. 2023. Т. 1, № 33 С. 72–74.
16. Бичева И. Б., Ковчегова М. Б., Горшенина Н. М. Роль ценностно-эмоционального и мотивационного компонента педагогической компетентности родителей в эмоциональном развитии детей раннего возраста // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74-3. С. 38–40.
17. Jreisat S. Separation anxiety among kindergarten children and its association with parental socialization // Health Psychology Research. 2023. Vol. 11. http://doi.org/10.52965/001c.75363.
18. Covic A., von Steinbüchel N., Kiese-Himmel C. Emotion recognition in kindergarten children // Folia Phoniatrica et Logopaedica. 2020. Vol. 72, no. 4. P. 273–281. http://doi.org/10.1159/000500589.
19. Schneider I., Zietlow A. L. The parent-child relationship in the context of parental mental illness – possibilities for intervention //Nervenarzt. 2023. Vol. 94. P. 822–826. http://doi.org/10.1007/s00115-023-01491-7. (In German)
20. Moreira M., Veiga G., Lopes F. et al. Kindergarten affordances for physical activity and preschoolers’ motor and social-emotional competence // Children. 2023. Vol. 10, no. 2. P. 214. http://doi.org/10.3390/children10020214.
21. Шахмалова И. Ж. Влияние семьи на формирование личности ребенка дошкольного возраста // Современное педагогическое образование. 2023. № 6. С. 55–58.
22. Allee K. A., Clark M. H., Bai H. et al. Direct and indirect impacts of voluntary pre-kindergarten on kindergarten readiness and achievement // Early Childhood Education Journal. 2022. Vol. 52. P. 319–331. http://doi.org/10.1007/s10643-022-01436-w.
23. Bjørk R. F., Havighurst S. S, Pons F. et al. Pathways to behavior problems in Norwegian kindergarten children: The role of parent emotion socialization and child emotion understanding // Scandinavian Journal of Psychology. 2020. Vol. 61, no. 6. P. 751–762. http://doi.org/10.1111/sjop.12652.
24. Braund H. Thinking about kindergarten thinking: A mixed methods study // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.933541.
25. Däschle J., Hofmann C., Wernicke J. et al. The relationship between parenting behavior and the personality of kindergarten children // Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. http://doi.
26. org/10.3389/fpsyg.2023.1048391.
27. Song L., Fang P., Jiang Z. et al. Mediating effects of parent-child relationship on the association between childhood maltreatment and depressive symptoms among adolescents // Child Abuse & Neglect. 2022. Vol. 131. http://doi.org/10.1016/j.chiabu. 2021.105408.
28. Dhungana M., Hoben M., O’Brien C. et al. Immunization status of children at kindergarten entry in Alberta, Canada // Canadian Journal of Public Health. 2023. Vol. 114. P. 82–92. http://doi.org/10.17269/s41997-022-00663-3.
29. Chen F., Ge Y., Xu W. et al. Changing kindergarten teachers’ mindsets toward children to overcome compassion fatigue // Psychology Research and Behavior Management. 2023. Vol. 16. P. 521–533. http://doi.org/10.2147/PRBM.S398622.
30. Ishibashi S., Tokunaga A., Shirabe S. et al. Burnout among kindergarten teachers and associated factors // Medicine. 2022. Vol. 101, no. 38. http://doi.org/10.1097/MD.0000000000030786.
Review
For citations:
Antonova I.V., Kuzyurina S.A., Antonov O.V., Shcherba E.V. MODERN APPROACHES TO PREVENT DISADAPTATION SYNDROME IN PRESCHOOL CHILDREN. Vestnik SurGU. Meditsina. 2025;18(1):23-29. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3447-2025-1-2